Vain mittaamalla voi tietää, mikä tehoaa – ja mitä kannattaa kehittää
Mittaamme jatkuvasti sekä aineistojen tehoa kohderyhmissä että tietenkin kampanjoiden tuloksia. Mittaamisen ansiosta markkinointisi vahvistuu vääjäämättä yhä tehokkaammaksi. Meillä on taito ja työvälineet auttaa sinua mittaamisen liittyvissä asioissa.
Asetettujen tavoitteiden mittaaminen ja seuranta on hyvin tärkeää, erityisen kiinnostavia ovat varmasti liiketoiminnan luvut ja myynnilliset tavoitteet, joita peilataan median toimivuuteen analytiikan ja muiden mediamittareiden avulla. Dashboardien avulla visualisoit markkinointipanostustesi panos-hyöty-suhteen itsellesi sekä muille. Tilanteen seuraaminen on helppoa ja tapahtuu reaaliajassa, joten pääset myös reagoimaan muutoksiin nopeasti.
Konseptien / mainosten esitestaus kannattaa varsinkin ennen isoa lanseerausta. Se on hyvä keino varmistaa, että luova sisältö toimii ja viesti menee kohderyhmässä varmasti läpi. Jos luova sisältö ei toimi, ei sen puutteita kannata yrittää korvata kasvattamalla mediabudjettia. Toisaalta toimiva luova sisältö saattaa parhaimmillaan alkaa elää mediassa omaa elämäänsä, jolloin mediabudjettia kuluu sen kannattelemiseen vähemmän. Pelkän sisällön ymmärtämisen lisäksi pitää hahmottaa, kuinka luova sisältö istuu eri kanavien luonteeseen ja mainosvariaatioiden kohdentamiseen – ja ennen kaikkea on saatava käsitys siitä, kuinka se toimii ja konvertoi.
Myös aineistojen tehokkuuden mittaus on tärkeä osa mediatehokkuuden varmistamista: jos aineisto ei vetoa kohderyhmään, sen näyttämiseen käytettävää budjettia kulutetaan turhaan. Aineistojen tehokkuutta testatessamme kokeilemme tyypillisesti esimerkiksi eri taustojen, viestikärkien ja kohdennusten vaikutusta tuloksiin. Meillä on kattava kokemus siitä, mitä kussakin aineistoissa on järkevää testata.
Kampanjamittaus kannattaa jo pienemmänkin mediabudjetin kampanjassa, erityisesti, mikäli testataan uusia medioita tai luovaa konseptia. Kampanjamittauksen avulla saat tiedon siitä, miten hyvin kampanja tavoitti kohderyhmät ja mitkä mediat korostuivat eri kohderyhmissä. Tutkimus kertoo myös suhtautumisesta mainoksiin sekä brändiin kampanjan jälkeen. Parhaimmillaan kampanjamittauksesta saadaan kiinni johtolankoja, joita seuraamalla päästään tekemään syvempiä liiketoiminnallisia oivalluksia.
ROMI-mittaus kertoo paljonko markkinointi-investoinnit tuottavat. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa, että määritellään ja mitataan kaikki markkinointi-investoinnit, joita sitten verrataan myynnin kehittymiseen.
ROMI-mittauksen avulla pystymme arvioimaan ja osoittamaan markkinointipanostustesi kannattavuuden – tai kannattamattomuuden. Meille se on jokapäiväinen työkalu arvioidessamme oman työmme laadukkuutta.
Marketing mix mallinnus toteutetaan yhteistyössä Sellforten kanssa. Mallintaminen on analyyttinen ratkaisu, joka auttaa markkinoijia ymmärtämään ja ennustamaan millaisia vaikutuksia erilaisilla mediaratkaisuilla ja budjettiallokaatiolla on myyntiin ja brändin kehitykseen sekä tekemään tämän perusteella muutoksia omaan mediastrategiaan.