Mainosten personointi on nyt helpompaa kuin koskaan

Feed-pohjainen mainonta kasvattaa myös palveluiden myyntiä vaivattomasti – ja skaalautuu sulavasti.
Kaikki markkinoinnin kanssa tekemisissä olevat tietävät jo, että yksilöllinen ja oikea-aikainen viesti puree paremmin kuin geneerinen laukaus sumuun. Digimarkkinoinnin päättäjälle tieto kuitenkin lisää tuskaa: kuka tuottaisi ja syöttäisi kymmenet tai sadat mainosmuunnokset edes Facebookiin, saati sitten kaikkiin muihin sosiaalisiin alustoihin ja display- sekä videomainonnan alustoille?
Onneksi feed-pohjaisen mainonnan työkalut, kuten Smartly, ovat jo olemassa. Nyt on hyvä hetki lopettaa tuskailu ja siirtyä nykyaikaan. (Se ei ole niin iso projekti kuin luulet.)
Feed-pohjainen mainonta – tai miksi ikinä sitä haluatkin kutsua – on karkeasti kuvattuna systeemi, jossa mainosten “raaka-aineet” syötetään yksinkertaiselle lomakkeelle, josta työkalu noutaa ja loihtii ne yksilöidyiksi mainoksiksi sosiaalisiin alustoihin.
Käytännössä siis kaikki aikaavievä käsityö on automatisoitu, ja hyvin kevyillä toimenpiteillä voidaan saada aikaiseksi valtava vaikutus.
Jos intoa riittää, teoriassa koko sosiaalisten alustojen mainontaa voi kokonaisuutena ohjata feed-pohjaisesti, aina mainosviesteistä budjettiin, kohdennuksiin ja bidaukseen asti.
Smartlyn automaation avulla mainosvariaatioita voidaan tuottaa lähes loputtomasti, ja ne saadaan hyvin kevyillä toimenpiteillä napsahtelemaan suoraan kohderyhmän sweet spoteihin
Aikaisemmin vaihtoehtoina oli joko:
a) laimentaa viestit ja kuvitus jokaiseen kaupunkiin ja kohderyhmään yhtaikaa sopiviksi tai
b) käyttää valtava määrä resursseja yksilöityjen mainosten tuottamiseen, syöttämiseen ja hallintaan.
Pahimmillaan mainonnan ehdoilla on pitänyt jopa muokata operatiivista tekemistä: esimerkiksi toimipistekohtaiset kamppikset on täytynyt muokata kaikille väkisin samanlaisiksi, jotta niitä on voitu mainostaa somekanavissa.
Mainosryhmiä ei tarvitse kopioida ja mainoksia muokata manuaalisesti, vaan kaikki tapahtuu yksinkertaisella feed-muutoksella. Tunnin sisällä uuden feed-rivin luomisesta uusi mainosryhmä ja mainokset alkavat rullata automaattisesti.
Monella on yhä se käsitys, että liikkuvaa mainoskuvaa varten tarvitaan aina kovasti resursseja, valmisteluita ja työtä. Kustannuksilla saadaan aikaiseksi yksi video, joka voidaan esitellä juhlallisesti yhdessä alustassa.
Smartly muuttaa käsityksen nopeasti. Sen avulla voidaan tuottaa kepeästi hyvän näköisiä videomateriaaleja, ja mainosten suunnittelu ja rakentaminen tarvitsee tehdä vain kerran.
Jatkossa prosessia ohjataan vain tekemällä muutoksia feediin -> matskujen renderöinti tapahtuu alustan päässä automaattisesti, eikä graafikkoa tarvitse piinata kymmenien eri variaatioiden teettämisellä.
Feed-pohjainen mainonta – tai miksi sitä ikinä kutsutaankin – mielleyhdistyy helposti verkkokauppaan, jossa valtava valikoima suolletaan sosiaaliseen eetteriin mainoksina.
Kaikki eivät kuitenkaan ole vielä hoksanneet, että systeemi toimii loistavasti myös palveluiden markkinoinnissa.
Olemme esimerkiksi Terveystalon kanssa saaneet aikaiseksi mainioita tuloksia: toimipistekohtaisia palveluita nostetaan nyt esille ilman valtavaa materiaalihärväystä. Templatet taipuvat ja sisältö ohjautuu lomakkeelta. Helpotuksen huokauksia kuullaan päivittäin.
Feed-pohjaisen mainonnan käyttöönotto ei edellytä valtavia resursseja tai uuden teknologian haltuunottoa. Kyseessä ei ole perinteisessä mielessä “digiprojekti”, jota tarvitsisi valmistella kuukausia.
Tehokkaan kokonaisuuden saat meidän avullamme käyttöön kevyesti, ja se maksaa itsensä nopeasti takaisin. Sinun ei tarvitse hankkia suhteellisen hintavaa Smartlya itsellesi eikä opetella sen käyttöä, sillä tarjoamme sinulle sekä osaamisen että Smartlyn palvelupakettina.
Yrityksesi tyypit pääsevät omasta osuudestaan kärryille noin kahden minuutin briiffillä.
On niitä, mutta toistaiseksi en ole löytänyt Smartlyn vertaista. Seuraan toki tilannetta uteliaana: esimerkiksi display-maailmassa on jo hyviä palveluita verkkokauppatyyppiselle laajan tuotekatalogin mainonnalle ja retargetoinnille, mutta Smartlyn joustavuutta feedin käytössä ei ole vielä näkynyt.
Smartlystä tekee tällä hetkellä tulevaisuuttakin ajatellen kiinnostavimman työkalun juuri sen joustavuus.
Se ei ole vain helpompi tapa vaihtaa tiettyjä elementtejä mainoksissa, vaan kokonaisvaltainen ratkaisu jossa feedin kautta voi teoriassa ohjata mainontaa kokonaisuutena.
Jos siis vaikkapa Terveystalon väki haluaa lisätä käynnissä olevaan kampanjaan juuri tällä minuutilla uuden toimipisteen, he vain lisäävät lomakkeeseen uuden rivin ja vaihtavat paikkakunnan kohdennuskenttään.
Sitten lomake napsautetaan kiinni, ja kas, hetken kuluttua mainosryhmät ja videomainokset jo tuottavat tulosta.
Kirjoittaja
Petteri Front
Senior Advisor