365 päivää
toimisto­pomona

Historian paskimmat päivät pomona. Olen luultavasti myös aika paska pomo. Ei pomoa tunnu täällä tarvitsevan enää kukaan, vaikka miten päin pomottelisi. 

Määrätietoisen paimentamisen sijaan olemme keskittyneet antamaan jokaiselle tilaa oppia ja hengittää. Lisäksi olemme varmistaneet resurssit yksilötasolla kohdalleen, ettei kenenkään tarvitsisi pomolta erikseen niitä pyydellä. 

Oikeastaan ainoa asia, josta olemme pitäneet ärhäkästi kiinni, ovat viikoittaiset liikuntatuokiot. Mitä tällaisesta määräily- ja pomotteluvajeesta voi seurata?

No kauheita, tietysti. Porukka on oppinut paitsi entistäkin laaja-alaisemmaksi, myös pitämään puoliaan ja ilmaisemaan rohkeasti näkemyksiään sekä sisäisesti että asiakkaille.

Kävi myös vahingossa niin, että kasvoimme 133 % edellisvuodesta. Ja sitten me silleen tyhmästi ollaan tehty että osallistuttu Vuoden Toimisto -kilpailuun (tultiin toiseksi). Ja Kaiku-radiomainoskilpailuun. (Voitettiin teho-kategoria ja myös Vuoden mediatoimisto -titteli!)

Jonkun mielestä ehkä ihan hyvä koronavuosi. Onneksi minullakin riittää vielä pomoteltavaa, nimittäin itsessäni.

Pahimmat ongelmat liittyvän kulttuurin kahtiajakoon

On meilläkin ihan oikeita ongelmia kohdattu, tietenkin. ‘Haaste’ olisi ihan liian löllö sana kuvaamaan niitä. Ne liittyvät siihen, miten työkaveria tulkitaan etänä.

Miten ihmisiä kohdataan, motivoidaan ja kuunnellaan aidosti, kun heitä ei nähdä naamakkain? Mistä tiedän, että X on varmasti hyvällä tuulella, ellen näe hänen huoneen valaisevia, nopeita hymyjään? Entä Y:n tuhahdusindikaattori, joka kertoo, että on huono päivä? Miten voin jelpata häntä, ellei korvani poimi tuhinoita?

Entä se kauhea tilanne, jossa jollakulla menee homma putkeen ja hän tuulettaa yksin kotonaan? Tulee mieleen se kiinalainen arvoitus, jossa puu kaatuu metsässä. Jos kukaan ei kuule puun kaatumista, kuuluuko siitä ääni? En tiedä, mutta ainakin jaettu tuuletus on minusta moninkertainen tuuletus.

Sanat kattavat viestinnästä tutkitusti vain 10 %. Emme ole tätä etäajan tunteiden tulkintahaastetta tähän päivään mennessä ratkaisseet,  ja nyt toimistoamme uhkaa uudenlainen kulttuurin kahtiajako. 

Toimistolla on alkanut näkyä rajoitusten sen salliessa oma vakioporukka, joka hitsautuu yhä tiiviimmin yhteen lounaiden ja huonojen vitsien avulla. Samaan aikaan kuilu etäporukkaan tietysti korostuu. 

Kuljemme toki samaa tietä, mutta eri kulkuvälineissä. 

Kenen syy? Tekisi mieli syyttää koronaa, tietysti, mutta peiliinhän tässä pitää katsoa. Tarvitsen apua. Kertokaa, miten luon yhteishenkeä ja yhtenäistä kulttuuria, kun olen itsekin aina enemmän läsnä vain linjan toisessa päässä?

Pehmeät asiat, joista pidämme kiinni jatkossakin

Ihmisistä. En nyt tarkoita, että meidän ihmisemme olisivat pehmoisia, ainakaan ihan untuvanpehmeitä, sillä senioriteetista on jäänyt heihin viehättävää särmää. 

Sen sijaan viittaan kulttuuriin. Avoimuus, työkuorman hallinta, laaja-alainen oppiminen ja rohkeuteen kannustaminen. Niistä pidetään kiinni. (Ja se liikunta. Pitäähän minulla jotakin paimennettavaa olla?)

Ei tutkimustenkaan valossa pitäisi olla yllätys, että asiantuntijaorganisaatio menestyy liiketoiminnallisilla mittareilla hyvin, kun noita vaalitaan.

Kovat asiat, joita korostamme

Pehmeä tarvitsee tietysti tuekseen napakkaa rankaa.

Tärkein sellainen tekijä on tavoitteiden kirkastaminen. Jokaisella on oikeus ja tarve ymmärtää henkilökohtaiset tavoitteet, joita vasten peilata omaa onnistumistaan. 

Tavoite  auttaa myös ymmärtämään tilanteen silloin, kun hommat eivät etene toivotulla tavalla. Kuten asiakkaillemmekin paasaamme, hyvä tavoite on saavutettavissa, mitattavissa, relevantti, tarkkaan kuvattu ja aikaan sidottu. 

Selkeät tavoitteet auttavat asiantuntijaorganisaatiossa myös siksi, että unohdamme liian usein antaa palautetta ja juhlia onnistumisia. Todellisten onnistumisten juhliminen ja palautteen muistaminen ovat muuten myös asioita, joissa aiomme tulevana vuonna parantaa. 

Onnistumisia on monenlaisia, meidän onnistumiset ovat yhteisiä ja niiden tulisi aina olla sidottuja asiakkaan menestykseen. Saavutuksia pääsemme siis juhlimaan, kun työmme tuloksilla voidaan todeta mitattavia vaikutuksia myyntiin tai brändin tunnettuuteen liittyen. 

 

Kiitosten kasa

Aloitetaan onnistumisten juhliminen heti, ihminen kerrallaan. 

Kiitos Aleksi, että olit mukanamme ja loit yritykseemme sen mustan huumorin pohjan, mitä edelleen viljelemme täällä (emme tosin yhtä taitavasti, kuin sinä). 

Kiitos Dina, että olit oma valoisa itsesi ja uskoit meihin jo toistamiseen! Odotan innolla napakoita näkemyksiäsi ja paluutasi aamutreeneihin. 

Kiitos Miia, että uskalsit mukaamme ensimmäisenä, jätit jälkeesi monta oppia ja jaoit asiantuntijuuttasi avoimesti. 

Kiitos Anne-Mari, teet meidän arjesta olemuksellasi aurinkoisen ja kirjaimellisesti työstämme kauniimman! 

Kiitos Elina, että olet juuri sinä. Astuit esiin oikealla hetkellä ja otit ”tilanteen haltuun” asiantuntijan otteella.

Kiitos Joni, että kuljit mukanamme ja heittäydyit mukaan asiakkuuksiin pahimman kiireen keskellä. Kiitos avoimuudestasi ja opeista, jotka meille jätit. 

Kiitos Ilkka, että tartut pelkäämättä uuteen ja olet aina valmis auttamaan kollegaa. Kiitos, että osaat aina kuvata sen, mikä ajatuksen tasolla vasta kypsyy.

Kiitos Sanna, että tulit tekemään sen, mitä me emme kahdessa vuodessa ehtineet (lue: osanneet). Löysimme kahdessa kuukaudessa aiempaa selkeämmän fokuksen. 

Kiitos Antti, että kasvatit minua ammatillisesti enemmän kuin olen urani aikana koskaan kasvanut ja hioimme yhteisen suunnan vaikeana aikana. 

Kiitos Petteri, että päätit rohkeasti tarttua haasteeseen ja tulet mukaan luomaan NØRR3n seuraavaa kasvuloikkaa. 

Kiitos minä. Jotain olen tehnyt oikein, kun saan jakaa työni tällaisten tyyppien kanssa.

Kirjoittaja

Anni Honkaniemi
Toimitusjohtaja

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat