Suoraostot
Mainontaa ostetaan joko kampanjakohtaisesti tai osana jatkuvaa näkyvyyttä. Mainostajat (tai mediatoimistot heidän puolestaan) neuvottelevat suoraan kustantajien tai verkkosivuston omistajien kanssa mainostilan ostamisesta. Suoraostetuissa kampanjoissa hyödynnetään kyseisen median sivustoja ja/tai heidän käyttäjistä kerättyä markkinointidataa mainonnan kohdentamiseen.
Suoraostettuja kampanjoita on paljon erilaisia, ja ne voi räätälöidä halutun tavoitteen, kohdennuksen, formaatin ja budjetin mukaisesti. Toisin kuin ohjelmallisessa mainonnassa, mainosnäytöt eivät perustu huutokauppaan ja hinnoittelu mainoksen näytöstä (tai klikistä) sovitaan suoraan kiinteään hintaan.
Ohjelmallinen ostaminen
Mainosnäytöt ostetaan automatisoidulla tekniikalla järjestelmässä, jossa voidaan ostaa useamman median mainosinventaaria yhtäaikaisesti. Ohjelmallisen mainonnan osto-alustat käyttävät datavetoisia algoritmeja mainosten ostamiseen ja sijoittamiseen reaaliajassa, ja ne perustuvat huutokauppoihin (Real-Time Bidding). Kun käyttäjä vierailee sivustolla tai sovelluksessa, vapaana oleva mainospaikka ilmestyy huutokauppaan ja mainostajat käyvät huutokauppaa mainoksen näytöstä riippuen kohdennuksista, asetuksista ja hinnasta reaaliajassa.
Ohjelmallinen mainonta nojaa vahvasti datan käyttöön kampanjan suorituksessa, tavoitteissa ja kohdennuksissa.
Mainosteknologia kehittyy valtavasti ja tarjoaa ohjelmallisen ostajille jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja formaatteja ostamisen automatisointiin sekä kampanjan tavoitteiden saavuttamiseen. Tehostuneet tekoäly-algoritmit tarjoavat parempia optimointikeinoja, tarkempaa kohdentamista ja mainosten personointia. Ohjelmallinen mainonta on kehittymässä kovaa vauhtia monikanavaisiin integraatioihin kuten televisioon, radioon ja ulkomainontaan.
Mihin display-mainonta soveltuu?
Display-mainontaa käytetään tehokkaasti sekä osana always on -mainontaa että kampanjakokonaisuuksissa. Se taipuu sekä tunnettuutta hakeviin brändikampanjoihin että taktisiin, liikennettä tai konversioita tuoviin performance-kampanjoihin.
Hyvä tietää display-mainonnasta
Ohjelmallisessa ostamisessa hyödynnämme mm. Adformin ja Googlen DV360:n työkaluja sen mukaan, mikä parhaiten palvelee tavoitteita ja pyydystää kohderyhmän huomion. Sinun tarvitsee vain tietää tavoitteet – me tiedämme, miten tuloksia tehdään.
Kohdeyleisöt, tai ‘segmentit,’ mallinnetaan käyttäjistä kerätystä datasta, kuten esimerkiksi ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet ja selailuhistoria.
3. osapuolen evästeiden vähenemisen myötä kontekstuaalinen mainonta (sisällön kontekstiin perustuva kohdennus) nousee yhä tärkeämmäksi kohdennusmenetelmäksi.
Hinnat display-mainonnassa
Display-mainonnan hinta riippuu mediasta, hinnoittelumallista, käytetystä formaatista ja siitä, minkälaisia kohdennuksia käytetään. Suurimpien mediatalojen inventaarin hintahaarukka on korkeampi kuin pienempien tai yksittäisten toimijoiden sivustoilla ja sovelluksissa näkyvä mainonta. Ohjelmallisesti ostettu inventaari toimii ns. first- ja second-price hinnoittelumalleilla, jotka määrittävät huutokaupassa maksettavan yhden näytön lopullisen hinnan. Suoraostetuissa kampanjoissa hinta on kiinteä ja voidaan ostaa joko tietyn näyttö- tai klikkimäärän perusteella.
Keskimääräinen CPM (eli tuhannen näyttökerran hinta) first price -mallilla on noin 10–15 € ja second price -mallilla noin 6–9 €. B2B-medioissa CPM-hinnat ovat huomattavasti korkeampia, kuten myös erikoisilla mainosformaateilla (esim. High Impact display-mainos).
Tässä casessa käytimme display-mainontaa
St1
NØRR3 valittiin vuonna 2020 yhdessä Ivalo Creativen kanssa St1:n strategiseksi markkinoinnin kumppaniksi vastuualueenaan St1 brändin 360 mediastrategia, suunnittelu ja ostaminen kaikissa kanavissa. Yhteistyö laajeni entisestään loppuvuodesta 2022, kun St1 brändin lisäksi mukaan tulivat myös HelmiSimpukka, Shell ja Perfect Autopesu.
Ota yhteyttä
Olipa asiasi sitten pieni tai iso, meitä kiinnostaa se kuulla. Olemme tunnettuja nopeasta ja ammattitaitoisesta palvelusta.