Dynaaminen mainonta

Kipuiletko mainosmateriaalien versioinnin, työmäärien ja kustannusten kanssa? Mukautuvatko mainoksesi automaattisesti eri kohderyhmille ja toimipaikoille? Tehoaisiko mainontasi paremmin, jos se reagoisi nopeasti vaikka säähän tai kellonaikaan? Haluaisitko elävöittää mainoksia videoilla tai ohjata sitä tuotteiden saatavuustiedoilla? Tuliko tässä jo liikaa kysymyksiä? Jos ei, lue lisää tuosta alta!

Dynaamisen mainonnan 4 X 30 %

Dynaamisen mainonnan avulla saadaan kertaheitolla 4 x 30 % parannukset. Ne jakautuvat näin:

  • Mediakustannukset alenevat 30 % kun markkinoit vain silloin, kun se on tarpeen. 
  • Mediahinta laskee 30 % kun optimoimme tehokkaammin mainoksesi tehokkaammin kohderyhmille.
  • Mainosten versiointikustannukset putoavat  30 % kun dynaaminen template tekee työt puolestasi.
  • Kohderyhmän kiinnostuneisuus nousee myös 30 % koska mainoksesi puhuttelevat kohderyhmiä paremmin.

Vuositasolla tämä tarkoittaa kymmeniä tuhansia euroja sekä satoja työtunteja. 

Dynaaminen mainonta sopii yrityksille, joiden vuosittainen mainosbudjetti digitaalisiin kanaviin on 6-numeroinen ja joka panostaa erityisesti facebook- ja instagram-mainontaan isoja summia. Dynaaminen mainonta on super-must-have niille, joilla on lisäksi alueellista-, toimispistekohtaista- tai franchise-toimintaan perustuvaa mainontaa.  

Mitä on dynaaminen mainonta?

Dynaaminen, eli syötepohjainen mainonta tarkoittaa automatisoitua mainontaa työkalupakin avulla. Dynaamisessa mainonnassa mainokset muuttuvat automatisoidusti eri muuttujien avulla. 

Tavallista ja dynaamista mainontaa voisi verrata vaikka näin: 

  • Tavallisessa  mainonnassa jokainen mainosversio on ikään kuin kovakoodattu, ja yksittäinen versio on tasan se,  mikä se on. 
  • Dynaamisessa mainonnassa mainonnalle luodaan yksi tai useampi template eli pohja, joista koneellisesti syötteiden avulla luodaan versioita.

Esimerkki: Mikä tahansa maailman kaupungeista voidaan liittää automaattisesti mainoksiin tekstin, kuvan tai vaikka videon muodossa. Syötteen automatiikka nappaa suoraan sheetiltä/excelistä. Sama systeemi toimii myös vaikkapa yrityksen eri toimipaikkojen  mainonnassa.

Mainonnan rikastaminen datan avulla

Dynaamista mainontaa voidaan myös rikastaa eri lähteistä kerätyn datan avulla.

Esimerkkejä:

  • Sateenvarjo- ja kumisaapasmainos aktivoituu paikallisen säätiedon perusteella: tänään sataa.
  • Maanantai näyttää keravalaisessa kampaamossa tyhjältä. Aktivoidaan keravalaisille taktinen tukanleikkuutarjous maanantaina.
  • Varastosaldot paukkuvat, joten tuote X pitää saada liikkumaan. Laitetaan rullaamaan siitä tarjous kaikille, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta aikaisemmin.
  • Tänään on Villen nimipäivä. Kutsutaan Villet ilmaiselle kahville!

Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. 

Lisäksi dynaaminen mainonta taipuu esimerkiksi etukampanjan päivittäin vaihtuviin etuihin syöttämällä systeemiin muutama Excel-rivi: enää ei tarvitse askarrella assetteja erikseen jokaiselle päivälle, jokaiseen kanavaan ja jokaiseen versioon.  

Vastaanottajan selaimesta tai alueesta voidaan myös tunnistaa automaattisesti, millä kielellä mainosten hänelle pitäisi näkyä. Kieliversiot naputellaan suoraan Exceliin tai sheetiin, josta oikea versio päätyy oikealle yleisölle.

Syötteillä voi helposti muokkailla:

  • kohderyhmiä,
  • eri testikulmia
  • kk/päivä/tunti-kohtaisia budjetteja
  • sitä, milloin mainonta on päällä tai poissa päältä; joko kontrolloimalla asiaa itse tai antamalla valitun muuttujan määrätä asiasta – esim. keskikesän räntäsade voi automaattisesti tauottaa jäätelömainonnan.

Dynaaminen mainonta on todella tehokasta. Mainosten variointikulut vähenevät merkittävästi, tehokkuus kasvaa rajusti ja muuttuviin tilanteisiin reagoidaan heti, ei vasta viikon päästä. 

Missä kanavissa voi mainostaa dynaamisella mainonnalla?

Dynaaminen mainonta onnistuu kaikissa digitaalisissa kanavissa, joihin löytyy rajapinta mainonnan ohjaukseen.

Käytännössä yleisimmät Suomessa käytössä olevat kanavat ovat Facebook, Instagram, ohjelmallinen display, Pinterest, Snapchat  sekä digitaalinen ulkomainonta. 

Minkälaiselle mainostajalle dynaaminen mainonta sopii?

Dynaaminen mainonta sopii erityisesti jatkuvaa mainontaa tekevälle mainostajalle, jonka kokonaismediainvestointi kaikkiin mediakanaviin on vuosittain yli 300.000 € ja joka panostaa erityisesti display- tai Facebook- & Instagram -mainontaan.

Dynaamisen mainonnan käyttöönottoa kannattaa harkita, jos:

  • Mediainvestointisi ovat kasvaneet vuosittain, mutta tulokset eivät välttämättä olekaan seuranneet;
  • Haluat parantaa mainonnan panos-tuotos -suhdetta;
  • Haluat kohdentaa mainontaasi tehokkaammin kohderyhmille, alueellisesti tai johonkin muuhun muuttujaan perustuen;
  • Teet kampanjoita usealla eri markkinalla ja mainosten lokalisointiin kuluu runsaasti aikaa;
  • Tarjoat satoja tai tuhansia eri tuotteita ja staattiseen materiaalituotantoon kuluu runsaasti aikaa;
  • Haluat erottautua kilpailijoista laadukkailla mainosmateriaaleilla;
  • Haluat erottautua mainoshälystä personoidummilla mainoksilla;
  • Haluat skaalata videomainosten tuotantoa;
  • Haluat optimoida mainostesi näkyvyyttä tiettyinä viikonpäivinä tai kellonaikoina.

Dynaamisen mainonnan hyödyt 

Onnistuneesti toteutettuna dynaaminen mainos vahvistaa brändi- ja asiakaskokemusta. Hyvin tehtyä dynaamista mainontaa on mahdotonta erottaa staattisesta mainoksesta.

Lisäetuna mainonnan tehokkuus kasvaa sekä klikkiprosenttien, konversioiden että sitoutuneisuuden kautta.

Syötepohjainen mainonta skaalautuu helposti kymmeniin tuhansiin tuotteisiin, ja yleensä yrityksen nettisivuilla tai tuotehallintajärjestelmässä (PIM) on jo kaikki tarvittava tieto olemassa.

Useamman lokaation kampanja voidaan toteuttaa erittäin tehokkaasti FB&IG:n/display/google search ads -sovellusten maailmanlaajuisen kattavuuden ansiosta (myös testaus ja optimointi on helpompaa).

Useita kanavia hallitaan yhdellä syötteellä, joten ylläpitokustannukset laskevat.

Kampanjan muutokset tapahtuvat lähes reaaliajassa (syötteen voi työkalusta riippuen päivittää vaikka tunnin välein), joten muuttuviin tilanteisiin reagoiminen on nopeampaa;

Ohjaus voidaan jakaa asiakkaan kanssa, jolloin välikäsiä ei tarvita ja tehokkuus kasvaa.

Toistuvien, yksinkertaisten kampanjoiden suorittaminen onnistuu pienellä budjetilla.

Jos tuotteet on loppuunmyyty tai niiden saatavuus sakkaa, mainostus voidaan ohjata loppumaan saman tien -> budjetti ei valu hukkaan eivätkä asiakkaat ärsyynny ei-oo-tuotteen mainostamisesta.

Suosituimpia tuotteita voit käyttää asiakkaiden houkutteluun, lisä- ja ristimyyntiin reaaliajassa. 

Dynaaminen mainonta

Syötteet eli feedit

Dynaamisen mainonnan feediksi kelpaa melkeinpä mikä tahansa datalähde, oli se sitten avoin tai esimerkiksi integraation kautta päivittyvä tuotelistaus.

Mainontaa ohjataan syötteellä (csv,xml,json) tai taulukko-/Excel-tiedostolla, joka ohjaa mainonnan parametreja: kaikkea kohdistuksesta, sijainnista ja yleisöistä luovien elementtien muutoksiin. 

Feedejä voi myös itse rakentaa, yhdistää, päivittää ja ohjata esimerkiksi Google Sheets -taulukoiden avulla. Ohjaamiseen voidaan käyttää vaikkapa näitä parametrejä:

  • Yleisön demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet)
  • Tuotteen tai palvelun saatavuus ja/tai kysyntä
  • Sää, lämpötila, muut olosuhteet
  • Muutokset markkinatilanteessa (markkinointi näkyy vain, kun ROI on positiivinen)
  • Paikalliset toimitusketjut (suoraan lähimpään kauppaan tai verkkokauppaan)
  • Aiempi ostohistoria ja/tai kiinnostus tiettyihin tuotteisiin (uudelleenmarkkinointi)
  • Toimet sivustolla (tulokset)
  • Offline-tiedot
  • Muut julkisesti tai yksityisesti saatavilla olevat tiedot
  • A/B-testauksen automatisointi ja parhaiten toimivien tuotteiden tai tuoteyhdistelmien etsiminen
  • ”Evästeetön uudelleenkohdistaminen” – Luo karusellimainoksia, jotka muistuttavat perinteisiä uudelleenkohdistavia mainoksia, mutta käyttävät natiivikohdistusta evästetietojen sijaan
  • Esirenderöityjen videoiden ketjuttaminen kohdeyleisön mukaan yhdistettynä animoituihin elementteihin ja tekstiin → luo 10 tai 100 muunnelmaa nopeasti ja tehokkaasti

Mitä saat NØRR3:lta, kun pyydät meitä käynnistämään yrityksellesi dynaamisen mainonnan?

  • Työmääräarviot dynaamisen mainonnan käyttöönotolle, mukaan lukien järjestelmän sekä feedien pystytys, templatejen rakentaminen brandiohjeistusten mukaisesti, seurannan rakentaminen
  • Haluttujen käyttötapausten pystyttäminen ja operointi halutulle ajalle
  • Tarvittavien työkalujen lisenssit edullisella kk-pohjaisella veloituksella
  • Mahdollisen mainostoimiston briefaus
  • Mediabudjettisuositukset eri liiketoiminteille, kohderyhmille ja kampanjan lajeille
  • Medialaskutus toimistosopimuksella ilman limiittejä ja potentiaalisia keskeytyksiä (luottokorttipohjaisissa tileissä on pienet limiitit)
  • Selkeän ja ripeän projektijohdon.
Ota yhteyttä

Relevantit asiakascaset

Terveystalo – Kohti parempaa

Case Terveystalo

Jalkauttaja Mittaaja

Kesällä 2021 Terveystalo etsi kumppanikseen mediatoimistoa, jolla on napakasti hallussaan mediasuunnittelun kokonaiskuva. Terveystalolla tiedostettiin, että mikäli kampanjoinnista halutaan irti paras tulos suhteessa panokseen, ei putkinäölle tai laahaavalle yhteistyölle ole tilaa.NØRR3 valikoitui tehtävään monipuolisen osaamisensa ja vakuuttavien näyttöjensä ansiosta.


TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

Tunnettuustutkimukset

Twitter

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

Tunnettuustutkimukset

Twitter

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

Tunnettuustutkimukset

Twitter