Onko elämää kolmannen osapuolen evästeiden jälkeen?

Cookies

Puhutaan post 3P-maailmasta. Kuulostaa kryptiseltä, mutta mitä se tarkoittaa?

Kolmannen osapuolen evästeiden poistumisesta on käyty vilkasta keskustelua Suomen digimarkkinointitoimijoiden keskuudessa. Esille on nostettu paljon hyviä näkökulmia mediatalojen aseman muuttumisesta, datan merkityksestä ja potentiaalisista korvaajista evästepohjaiselle kohdennukselle. Ihmeen vähän on kuitenkin puhuttu siitä, miten “ihan normaalin” digimarkkinoijan kannattaa varautua muutokseen juuri nyt. Korjataan asia! Tässä tärkeimmät vinkit digimarkkinoijalle.

Cookies

First we take Manhattan – Hyödynnä ensin oma asiakasdatasi eli niin sanottu 1st party-data

Oman asiakasrekisterin käyttäminen digimarkkinoinnissa on usein alihyödynnetty kohdennuskeino. Kuinka laaja rekisterisi on ja kuinka hyvin tunnet asiakkaasi? Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet toimivat monilla alustoilla kohdennuskeinona. Tämä vaatii kuitenkin, että asiakastietoja on kerätty, markkinointiluvat ovat kunnossa ja tietoja hyödynnetään asiakasta kiinnostavalla tavalla. Ennen kuin lähdet etenemään, varmista, että asiakkaaltasi on saatu hyväksyntä käyttää yhteystietoja tähän tarkoitukseen. Varmista myös, että prosessi on lakien ja asetusten mukainen; tietoturvallinen ja yksityisyyttä suojaava. 

Jos et vielä ole aloittanut yhteystietojen keruuta tai kantasi kunnostustöitä paremman markkinoinnillisen asiakaskokemuksen nimissä, nyt on korkea aika. Me autamme kyllä.

Asiakaspalvelevaa mainontaa

Kun asiakkaat tunnetaan, heille voidaan tehdä personoitua mainontaa ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Asiakasrekistereistä voidaan esimerkiksi kaivaa tietyn tuoteryhmän tuotteita ostaneet asiakkaat ja näyttää heille varmasti heitä kiinnostavan tuoteryhmän mainoksia. Hyvä olisi, että mainonta saisi asiakkaan tuntemaan itsensä palvelluksi ennemmin kuin targetoiduksi. Prosessi on hyvin tehtynä vain hieman työläämpi kuin kolmannen osapuolen dataa hyödyntävässä markkinoinnissa. Myös alustojen omilla kiinnostusaluekohdennuksilla voidaan saada hyviä tuloksia, kun mainokset personoidaan oikein ja asiakkaan tarpeita ajatellen.

Asiakkaasi odottavat antamiensa markkinointilupien vastineeksi palvelua

Kampanjanomainen tekeminen toimii usein yrityksen ehdoilla: tarjouksia on silloin kun se sopii yritykselle ja myynti nousee nopeasti ja lyhyellä aikajänteellä. Asiakkaalle se voi tuntua jopa tungettelevalta. Palveleeko tällainen mainonta tarkoitustaan maailmassa, jossa kuluttaja haluaa, että vastineeksi markkinointiluvan antamisesta hänen tarpeensa tunnetaan? Jatkuvalla “always-on” markkinoinnilla voidaan varmistaa, että tarjoamanne ja asiakkaanne kohtaavat oikealla hetkellä ja oikean tarpeen äärellä. Tämä luo lojaliteettia ja positiivista asiointikokemusta. Konversioaste ei välttämättä ole yhtä hyvä kuin kampanjoinnissa, mutta se kompensoituu halvempana hintana mainonnalle sekä tyytyväisempinä asiakkaina.

Conversions

Pyri nopeaan konversioon

Retargetoinnin uupuessa on yhä tärkeämpää konvertoida asiakas nopeasti. Onhan brändinne siinä kunnossa, että asiakas luottaa teihin ja voi tehdä tilauksen heti sen enempää miettimättä?

Mainosviesteissä tulisi aina olla selkeä toimintaan ohjaava Call to action -elementti, joka saa asiakkaan kulkemaan ostoprosessin loppuun saakka nyt eikä huomenna. Luovien ratkaisujen merkitys tulee entisestään korostumaan kolmannen osapuolen kohdennuskeinojen kaventuessa. Kyllä; luovaan toteutukseen tulee panostaa myös digissa ja etenkin digissä oston varmistamiseksi. Tässä on hyvä paikka alkaa kehittämään digitaalista luovaa tuotantoprosessia sellaiseksi, että se palvelee aidosti brändiä ja markkinoinnin ekosysteemiäsi. 

On hyvä myös muistaa, että pehmeiden konversioiden merkitys korostuu ja tarjoaa mahdollisuuden 1st party datan keräämiselle. Asiakkaan aktivointi kevyemmällä konversiolla usein myös moninkertaistaa kampanjan onnistumismahdollisuudet. Voisiko vaikkapa uutiskirjeen tilaaminen tai chat-yhteydenotto parantaa mahdollisuuksia kauppaan ilman välittömän konvertoitumisen pakkoa?

Unohtuiko taas jälkihoito?

On tärkeä varmistaa, että yrityksellänne on prosessi asiakkuuden hoidolle myös konvertoitumisen jälkeen. Tyrkyttäminen ja jatkuva tykittäminen johtavat pahimmillaan käänteiseen eli huonoon asiakaskokemukseen. Mainosviestien tuuttaaminen niin paljon kuin GDPR mahdollistaa vaarantaa asiakastyytyväisyyden ja tulevat tilaukset. Asiakaskeskeisessä maailmassa on huomioitava myös mitä konversion jälkeen tapahtuu ja huolehtia siitä, että omat toimet tukevat jatkuvan asiakassuhteen kasvattamista. Näin brändikin voi hyvin ja kasvaa.

Korvaavat kolmannen osapuolen teknologiat ja niiden vaikutukset

Horisontissa siintävät jo korvaavat teknologiat, jotka saattavat pitemmällä tähtäimellä toimia jopa paremmin kuin evästeet. Osa näistä on jo käytettävissä ja läjä uusia vasta piirustuspöydällä. Samalla skaalalla yleismaailmallisen teknologian kehittäminen vie paljon aikaa ja vaatii myös markkinassa käytäville taisteluille selkeän voittajan, johtotähden, joka lähtee muuttamaan markkinaa. Toistaiseksi on vielä epäselvää minkä tyyppinen teknologia nousee johtotähdeksi, vai tuleeko niitä olemaan useita.  

Lähes varmaa kuitenkin on, että kun Google Chrome aloittaa kolmannen osapuolen evästeiden estämisen, niille ei vielä ole korvaajaa. 

Kääritäänkö siis yhdessä hihat, ja muistetaan, että kaikki edellä esitetyt ajatukset ovat loppujen lopuksi juuri ja ainoastaan niitä perusasioita, joiden varaan digimarkkinoinnin kannattavuus rakentuu? Näiden asioiden parissa vietetty aika ei ole koskaan hukkaan heitettyä ja parhaimmillaan se voi johtaa uusiin huipputuloksiin! Sehän on lopulta se asia, joka saa meidätkin tulemaan töihin joka päivä.

Kirjoittaja

Petteri Front
Senior Advisor

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat

TV

Radio

Display

Print

Facebook

Hakukoneoptimointi

Hakukonemainonta

Ulkomainonta

Oman median aktivointi

PR

Ohjelmayhteistyöt

CRM-markkinointi

Advertoriaalit

LinkedIn

App markkinointi

Influencer-markkinointi

Jodel

Tiktok

Snapchat